Een andere manier om de communicatie zo effectief mogelijk te laten verlopen is door zo weinig mogelijk onduidelijkheden te creëren. Om deze reden worden de letters van de callsigns van luchtvaartuigen gespeld conform het ICAO spellingsalfabet. Je vindt dit alfabet en de uitspraak in het boek, mijn advies is om daar even flink mee te oefenen en daarna online je kennis te testen, je kunt dit doen op de volgende pagina.
Er zijn een aantal afkortingen die niet worden gespeld, denk hierbij aan afkortingen die kunnen worden uitgesproken zoals NOTAM of ATIS. Ook zijn er een aantal termen die zo vaak gebruikt worden dat ze in het Engels afgekort mogen worden, denk hierbij aan QNH, CTR of VFR, het volledige overzicht vind je in je boek.
Voor wat betreft de getallen geldt dat er qua uitspraak een paar bijzonderheden zijn. Zo spreek je three uit als tree, thousand als tousend en nine als niner, een lekker hollands-engels accentje dus. De getallen worden meestal cijfer voor cijfer opgenoemd, er gelden hier een aantal uitzonderingen. Bij Hoogtemeterinstellingen spreek je de duizendtallen helemaal uit, net als bij transpondercodes, ofwel squawk codes. De luchtverkeersleiding kan dus zeggen QNH ONE ZERO ONE THREE of QNH ONE THOUSAND. Bij vlieghoogtes uitgedrukt in Flightlevel worden hondertallen helemaal uitgesproken. Een opdracht kan dus zijn descent to flight level EIGHT FIVE of climb to flight level TWO HUNDRED.
Wanneer het om hoogte (vlieghoogte, wolkenhoogte of zicht) gaat, worden hele honderd- en duizentallen uitgesproken, er kan dan bijvoorbeeld gesproken worden over climb to ONE THOUSAND FIVE HUNDRED feet of RUNWAY VISUAL RANGE is five hundred meters.
Dan nog even kort de radiofrequenties, deze bestaan in de VHF band uit zes cijfers. Drie cijfers voor en drie cijfers na de komma. De komma wordt uitgesproken als decimal en wanneer de laatste twee cijfers van de frequentie nullen zijn, worden deze weggelaten.
Bijvoorbeeld: 119,050 is ONE ONE NINER DECIMAL ZERO FIVE ZERO en 119,200 wordt ONE ONE NINER DECIMAL TWO.
Lees verder in het boek nog even goed door hoe je tijden uitspreekt en lees vooral de standaarduitdrukkingen goed door en leer wat ze betekenen. Hiervan vind je een hele mooie tabel en een aantal uitdrukkingen zal je regelmatig gaan gebruiken tijdens het vliegen.