Les 1.4: Baanaanduidingen, opbouw en beantwoorden van berichten Copy

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is runway-1024x683.jpg

Start en landingsbanen hebben een getal tussen de 01 en 36 en bestaan altijd uit twee cijfers. De cijfers geven de magnetische richting aan van de baan en deze wordt afgerond. Een baan in de richting 064 wordt dus baan 06 en baan 346 wordt baan 35. Wanneer er op een veld meerdere banen in dezelfde richting liggen, denk aan Schiphol, wordt er een letter toegevoegd. Dit zijn de L van left, de C van Center en de R van right. Als er meer dan drie banen in dezelfde richting liggen, wordt er gewerkt met een ander baannummer maar dit komt in Nederland nu niet voor.

Tot slot is het belangrijk om het laatste gedeelte van hoofdstuk 1 straks goed door te lezen. Hier wordt aangegeven hoe berichten worden opgebouwd en als je al begonnen bent met de RT cursus dan zal dit je bekend voorkomen. Lees ook de tips over het gebruik van de radio, zeg bijvoorbeeld niet teveel ‘UH’, iets dat met wat oefenen wel gerealiseerd kan worden.

Belangrijk is dat je bij de eerste oproep het grondstation oproept en je callsign vermeld. Dus bijvoorbeeld Hilversum Radio, PH-TGA. Daarna begin je nieuwe communicatie met je eigen callsign en bij het beantwoorden van berichten sluit je altijd af met je callsign.

Je kan op twee verschillende manieren berichten beantwoorden. Dit kan met de termen zoals Roger, Wilco, Affirm of Negative maar er zijn een aantal berichten die je letterlijk terug moet lezen. Dit zijn onder andere klaringen, transpondercodes en de QNH. Zorg ervoor dat dit goed in je hoofd zit.

0
    0
    Jouw theorie
    Je mandje is leegBekijk alle cursussen