Les 6.1: Arrival routes, entrypoints en het circuit Copy

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is EHTE-VAC-761x1024.jpg
De visual approach chart van EHTE met verplicht meldpunt Sierra

In de Aeronautical Information Publication (AIP) vind je in de luchthavensectie de VFR arrival- en/of circuitprocedures van alle velden in Nederland. Op gecontroleerde velden wordt vaak gewerkt met één of meerdere vaste aanvliegroutes. Op de approach charts zie je de naam van deze route, vaak aangeduid met een letter en je ziet door middel van een wel of niet ingekleurd driehoekje of dit een verlicht meldpunt is. Vlieg je over het meldpunt waarop de kaart een ingekleurd driehoekje is getekend, dan betekent dit dat je het moet melden als je er overheen vliegt. Een driehoekje dat niet ingekleurd is, is in principe geen verplicht meldpunt maar de verkeersleiding kan je wel verzoeken om het alsnog te melden wanneer je dit punt bereikt.

Ook ongecontroleerde vliegvelden kunnen een verplicht meldpunt hebben ondanks het feit dat je geen klaring nodig hebt om de aanvliegroute binnen te vliegen of het circuit te joinen. Zo dien je het tijdens je approach bij Teuge te melden als je over point Sierra vliegt.

Ook het seizoen kan een rol spelen in de manier waarop een veld genaderd dient te worden, op Texel bijvoorbeeld geldt in het zomerseizoen een andere aanvliegroute dan tijdens het winterseizoen. Het belangrijkste is dat je tijdens je vluchtvoorbereiding altijd op de hoogte bent van de juiste arrival-procedures en deze vind je dus in het AIP. Behalve de aanvliegroute worden hier ook andere bijzonderheden vermeld zoals de hoogte. Op de AIP wordt dieper ingegaan tijdens het vak luchtvaartwetgeving.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is luchtverkeerscircuit.gif
Standaard verkeerscircuit

Dan de circuits. Een standaardcircuit bestaat uit vijf delen met linkerbochten, ofwel een left hand circuit. Wanneer je opstijgt zit je in je Take Off Leg, draai je naar links dan kom je in je Cross Wind leg, neem je weer een linkerbocht dan zit je op downwind, je vliegt immers met de wind mee. Aan het eind van downwind draai je naar base leg om vervolgens naar final te draaien. Het joinen van een circuit gebeurt standaard halverwege downwind, waar je dus met een rechterbocht het linkerhand circuit invliegt en verlaat je het circuit dan doe je dit halverwege crosswind in een hoek van 45 graden. Op een gecontroleerd veld ben je verplicht om het te melden als je op downwind zit en wanneer je op final zit. Ben je van plan om geen full stop te maken, meld dan ook je intenties, bijvoorbeeld een touch & go. Op een ongecontroleerd veld ben je niet verplicht om je positie in het circuit te melden al is dit natuurlijk voor de veiligheid wel raadzaam om te doen, misschien zit er wel iemand in het circuit die je over het hoofd hebt gezien.

Buiten het standaardcircuit zijn er nog een andere mogelijkheden. Zo is het mogelijk dat je de opdracht krijgt om right hand downwind te joinen, je  draait dan met een linkerbocht naar het rechterhand circuit. Uiteraard vind je in het AIP welk circuit normaal gesproken geldt voor welke baan.

0
    0
    Jouw theorie
    Je mandje is leegBekijk alle cursussen