Les 7.1: Noodberichten en procedures Copy

Nood- en spoedberichten

Een noodbericht is een bericht van een luchtvaartuig dat zich in onmiddellijk en ernstig gevaar bevindt, de Engelse term is distress message. Een noodbericht wordt gestart met 3 keer de term MAYDAY, gevolgd door callsign, soort noodgeval, intenties, positie en hoogte en heading. Deze noodoproep kan geplaatst worden bij de dienst waar je op dat moment mee bent verbonden. Op dat moment dienen andere luchtvaartuigen radiostilte in acht te nemen en dus niet meer uit te zenden op deze frequentie, tenzij de verkeersleiding hier toestemming voor geeft.

Heb je geen actief contact, selecteer dan de internationale noodfrequentie: 121.500, de transponder stel je in dat geval in op 7700. Noodberichten hebben voorrang op alle andere berichten.

Naast noodberichten bestaan er ook spoedberichten (Engelse term: urgency messages). Deze worden ingezet op het moment dat er iets speelt dat verband houdt met de veiligheid van het luchtvaartuig, of van een persoon aan boord, zonder dat daar onmiddellijk hulp voor nodig is. Denk hierbij aan een dreigend brandstoftekort of het, voor de veiligheid, breken van één van de regels. Een spoedbericht heeft voorrang op alle andere berichten, op een noodbericht na. Andere luchtvaartuigen hoeven geen radiostilte te houden maar moeten wel zorgen dat de spoedberichten niet worden verstoord.

Uitval van de radio

Op het moment dat je tijdens een gecontroleerde vlucht geen contact meer krijgt met de luchtverkeersleiding, volg dan de volgende procedure:

  1. Probeer contact te leggen op een andere (secundaire) frequentie;
  2. Als dat niet lukt, probeer dan contact te leggen met een ander luchtvaartuig op de betreffende frequentie;
  3. Lukt dat niet, schakel terug naar de primaire frequentie.

Werkt bovenstaande procedure niet, zet dan je transponder op 7500 en zend een ‘blind’ bericht uit. Je laat als het ware weten dat je niet zeker weet of de ontvanger jou ook daadwerkelijk hoort en is nuttig wanneer je vermoedt dat je nog wel kunt zenden maar niet kunt ontvangen. Je bericht is als volgt opgebouwd:

  • De woorden TRANSMITTING BLIND
  • Het bericht (b.v. positie en hoogte
  • De intenties, bijvoorbeeld uitwijken
  • Het tijdstip van de volgende blinde oproep

Nadat je dit bericht hebt verzonden, herhaal je het nog een keer, het volledige blinde bericht wordt dus twee keer medegedeeld.

Zorg ervoor dat je onder VMC zo snel mogelijk landt op het dichtstbijzijnde geschikte luchtvaartterrein en kijk uit naar eventuele lichtseinen:

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is lightsignals.jpg

Lees nu hoofdstuk 7 in je boek en maak de toets.

0
    0
    Jouw theorie
    Je mandje is leegBekijk alle cursussen